Logo borger Onderwijs Adviesgroep

zicht op wat mij drijft

blog van Borgeronderwijsadvies: beweging, verandering




Eikels rapen

Edwin Borger op 20-10-15

Beste Reinier.

Terwijl buiten alle eikels vallen, willen ze er in het onderwijs meer voor de klas. Ik zou zeggen, ze liggen voor het oprapen. De werkelijkheid laat echter zien dat de meeste eikels zich profileren als tamme kastanjes. Met als dieptepunt een reclamecampagne waarbij een meester poseert in een t-shirt. Op zich niets nieuws en raars, kledingvoorschriften in het onderwijs beperken zich tot petjes en minirokjes. Maar de tekst op het t-shirt, daar is over nagedacht.

" Kiss me, i'm a preschool teacher"

Heel veel meer sneuer kan ik het niet bedenken. Al sinds de jaren zestig ontluiken er romances in het stencilhok. En of dat dan het schoolhoofd is met de juf uit klas 4, de stagiaire met die ene single moeder? Sex en/of gewenste intimiteiten als secundaire arbeidsvoorwaarde? Zoenen met de kleutermeester? Dat gaat volgens mij niet werken. In ieder geval niet als je meer mannen voor de groep wilt.

Afgelopen week was ik als hulpherder aanwezig bij Boer Bos. De rammen werden bij de kudde gelaten. Nadat we de dames hadden voorzien van een trendy kapsel, ging de deur van de veewagen open. En was het hek van de dam.

Rock and roll in de weilanden rond Aalsmeer.

De meerwaarde en plek van man in een schapenkudde is volstrekt helder. Sterker nog, ze worden ingevlogen voor hun (natuurlijk bepaalde) meerwaarde. Wat ligt er aan deze helderheid ten grondslag waar men in ons onderwijs van kan leren? Als ik het wist zou ik het zeggen. Maar ik weet het niet en stel dus deze vraag.

En blijf dan maar in de tussentijd eikels rapen en kastanjes poffen. Tegen de verdrukking in.

Jij nog last van vallende blaadjes?

 

Herfstige groet,

 

Edwin

 



Volgende blog: Door stress niet meer bij de les

Vorige blog: Hoofdluiscontrole